100–Konceptet

Bakgrund

Andreas Jonstenius, företagsledare för Nova trafikskola. Utbildade sig till trafiklärare 2011 på Svetrak (svenska trafik & transportakademin) och 2014 till utbildningsledare vid trafikskola på Stockholms universitet.

Under Andreas fyra första år som trafiklärare, intresserade han sig för hur man kan göra för att minska kostnaden och höja kvaliteten för körkortsutbildningar.
Han arbetade och besökte under dessa fyra år, 9 olika skolor. Detta för att få så mycket kunskap, intryck och lärdomar från hur branschen fungerar och hur olika skolor jobbar för att skapa det bästa sättet för att utbilda sina elever.

På många av skolorna upplevde Andreas att man som trafikskoleägare satt upp olika saker som kanske inte alls var så effektiva och i vissa fall kanske det var syftet, för att på så sätt dryga ut utbildningen för sina elever och fylla ut sina scheman och öka sina intäkter.

Exempel på detta är tex hur långa körlektioner man körde, vilka övningsområden man valde, vilken ”mall” man hade för de olika körmoment man har, antal körlektioner som krävs som minimigräns och mycket annat.

100-konceptet är en del av det arbete Andreas jobbat med för att utveckla körkortsutbildningen för verksamhetens elever.

    • Året 2019, började vi med att testköra 100-konceptet.

Vi var i början lite oroliga för att det kanske skulle bli en flopp och skulle göra att många inte orkade med våra långa körlektioner, men vi ville ändå testa, då det rent teoretiskt sätt skulle sänka kostnaden för våra elever väldigt mycket.

Våra elever som vid tillfället då blev våra försökskunder, var också väldigt skeptiska till en början, så vi lät en del av våra gamla körlektioner vara kvar för att inte tvinga in våra kunder till att vara just försökskunder.

Efter en månad, utvärderade vi hur det fungerade, både genom samtal med kunder och genom samtal med våra medarbetare. Faktum var att 100-konceptet fungerade och blev till och med bättre än vad vi kunnat räkna med.

Efter ytterligare 3 månader utvärderade vi de elever som endast kört via 100-konceptet jämfört med de som inte gjort det och det visade sig att det krävdes färre antal körlektionsminuter när eleverna använde sig av 100-konceptet och kostnaden blev därmed mindre också.

Utvärderingen visade att medelsnittskostnaden för en fullständig körkortsutbildning nu endast uppgick till 72% jämfört med tidigare genomsnitt utan 100-konceptet.

Efter 6 månader ändrade vi schemat där fler lektioner blev en följd av 100-konceptet.

Vad går då 100-konceptet ut på?

Syftet och målet med detta

För kunden

  • Minska kostnaden
  • Öka kvaliteten för utbildningen
  • Få elevens kunskap att fastna bättre och under en längre tid

För Medarbetarna

  • Minska stress
  • Öka arbetsmiljön
  • Få större utrymme för att hjälpa eleven

För Samhället

  • Minska utsläpp
  • Öka trafiksäkerheten

100 – konceptet innebär i sin helhet att vi kör 100-minuter långa körlektioner.

Varför gör detta sådan skillnad då?
Jo, på varje körlektion oavsett längden på körlektionen eller vilken trafikskola du går på, försvinner alltid 20 minuter bort från effektiv träningstid. Det är inte så att det är möjligt att ta bort dessa minuter då de är viktiga delar i körkortsutbildningen och måste ingå oavsett vilken trafikutbildare (godkänd av Transportstyrelsen) man använder sig av, men de är ändå ineffektiva minuter av träning.

De 20 minuter är följande:

  • 5 minuter för genomgång av tidigare körlektion samt introduktion av körlektionen som ska genomföras
  • 5 minuter är transport till övningsområdet
  • 5 minuter är transport tillbaka till trafikskolan (eller avlämningsplats)
  • 5 minuter är avslut, sammanfattning och självvärdering

Om vi jämför mellan våra tidigare lektioner som var 50 minuter långa och våra nuvarande 100 minuter långa körlektioner.
Vi räknar på att vi ska uppnå 600 effektiva träningsminuter, vilket är en vanlig siffra som många minst har kört för att nå ett körkort, om man inte har möjlighet att köra hemma och beroende på övningsområde, trafik etc.

Se tabell nedanför:

Körlektionslängd

50 minuter

100 minuter

Tid som går bort pga intro, transport och avslut

20 min

20 min

Effektiv träningstid per körlektion

30 min

80 min

antal lektioner för att uppnå 600 effektiv träningstid

20

7,5

Kostnad per körlektion

850 kr

1 500 kr

Kostnad totalt

17 000 kr

11 250 kr

Skillnad i pris

5 750 kr

Som tabellen tydligt visar, så sparar du alltså 5 750 kr, tänk då om körlektionen är kortare än 50 minuter, då blir skillnaden än mer.

Givetvis skulle det bli åt andra hållet om man skulle jämföra 100-minuters mot tex 120 minuter lång körlektion, då är det bättre med 120 minuter lång körlektion, men då behöver vi gå in på forskningen, som säger att en människa inte klarar att belasta hjärnan med nya kunskaper mer än 45 minuter som max åt gången.

Men då funkar ju inte 100-minuterslektioner heller?!

Jodå, våra 100-minuterslektioner är gjorda för att du ska ha max 40 minuter hård belastning med inlärning för nya kunskaper för hjärnan och resterande 40 minuter är träning med redan inlärda kunskaper som inte belasta hjärnan hårt, utan endast repetera redan inlärda kunskaper.

Vi har redan utbildat över 800 elever med 100 – konceptet och har i och med det sparat över 4 600 000 kr åt våra kunder sen 2019.